söndag 3 februari 2008

Förvirring, på dalmål...

Eller nja, men distanskurser i svenska vid Högskolan i Dalarna. Förvirrande nog kan jag lova...

Fick ett infall och gick igenom distanskursutbudet på nätet förra veckan och fastnade för "Svenska språkets struktur i ett andraspråksperspektiv I" och "Svenska språket I: Språk och identitet". Två kurser á 7,5 hp, helt utan träffar. Perfekt! Knappt hann jag skicka in ansökan via studera.nu så fick jag ett skriftligt antagningsbesked i postlådan. Ibland går det undan!

Den ena kursen, andraspråkskursen, börjar först vecka 14 men "språk och identitet" har redan startat som det verkar, vecka 4 tydligen, så där ligger jag redan efter...

Det är lite rörigt på kurssidan och informationen är inte komplett så jag vet inte riktigt hur det är tänkt med allt. (Gällande den där andraspråkskursen t.ex. så hittade jag inte ett endaste litet ord om distansalternativet, bara information för campusstudenter.)

Det känns i vart fall skönt att andraspråkskursen inte börjar riktigt än. Jag vill (och behöver) se över den en aning, så här beskrivs kursinnehållet:

"I kursen behandlas det svenska språkets struktur ur ett språktypologiskt och tvärspråkligt perspektiv främst vad gäller fonologi, morfologi, syntax och diskurs med tyngdpunkten på svårigheter för inlärare av svenska som andraspråk. Jämförelsematerial hämtas från representativa invandrarspråk. Invandrarsvenskt material i tal och skrift analyseras genom performansanalys och jämförs med material från svenska elever. Kursen har en didaktisk inriktning."

Det är länge sen man slängde sig med den terminologin, men det har ju faktiskt hänt...

Jag gick ju trots allt Samhälls/Språk på gymnasiet en gång i tiden. Inte så länge sen, men det känns avlägset. Sen dess har det inte förekommit några djupdykningar i språkuppbyggnadens mysterier, inte heller några djupsinniga analyser av hur man lär sig och använder sig av det men det ska bli intressant! Känns lite gruvsamt att behöva damma av alla gamla begrepp just nu men jag vill ju lära mig...

(Teckenspråk är ett annat språkområde där min nyfikenhet återuppstått, men det får bli när det blir!)

Inga kommentarer: