onsdag 16 april 2008

Konsthistoria A, 30 hp


Med lite flyt, och mycket hårt arbete, kan jag kanske tentera av Konsthistoria A som jag läste i Umeå när jag bodde där.

Det var mycket som var fel och jobbigt just då och även om jag gick på så gott som alla föreläsningar och deltog i diskussionerna så kunde jag inte få ner ett enda ord på papper när vi hade hemtenta och då fick jag, som sig bör, inte något betyg heller.

Jag som alltid bara behövt öppna munnen eller plocka upp pennan för att få allehanda dumheter och klokheter att forsa fram!

Just då gick det bara inte. Jag trodde att jag aldrig mer skulle kunna studera eller få ur mig en vettigt formulerad och genomtänkt mening men jag hade lyckligtvis fel.

Nu har jag 60 hp musik och lite specialpedagogik i bagaget och det verkar ha lossnat. Det tog sin lilla tid och var inte helt enkelt men det verkar som om jag är tillbaka på banan, i alla fall tillräckligt för att jag ska våga ge mig på detta hjärnspöke.

Jag borde ha vetat bättre än att ge mig på något sånt efter den höst som föregick den våren men jag behövde något att göra om dagarna och jag ville ju så gärna... Men det räckte inte.

Nu vill jag igen. Jag är inte så säker på att jag kommer klara det nu heller men jag tänker försöka, på allvar, om jag bara får. Det skulle ju verkligen inte skada, särskilt inte om jag nu ska gå och bli bildlärare dessutom...

Jag minns inte särskilt mycket men tror nog att det kan komma tillbaka bara jag gräver i det. Vissa av våra hemtentamensfrågor sitter fortfarande fast i huvudet och nej, de var inte särskilt svåra egentligen. Bara just då. Idag borde jag kunna. Om den intelektuella dagsformen håller i sig och orken räcker så ska det nog gå!

Inga kommentarer: