onsdag 30 april 2008

Valborg eller Sista April?


I officiella sammanhang ska det stå Valborg, på affischer och inbjudningar och sånt, men inte säger man Valborg till vardags när man talar om sista april?

Själva det "officiella" firandet, tillställningen eller brasan eller whatever, det kan man referera till som "Valborgsfirande" eller så men dagen talar man väl om som sista april?


Vad ska du göra på sista april? Vart var du på sista april?

Eller? Jag vet inte många som talar om Valborg, eller gör ni det? Kanske är det bara jag och mina närmaste som säger sista april... Eller inte?

2 kommentarer:

Prralin sa...

Min erfarenhet säger att norrlänningar firar "sista april" medan söderöver (åtminstone Skåne) firar "Valborg". Hade aldrig hört någon prata om sista april (förutom rent datummässigt då...) innan jag flyttade till Övik!
Trevlig Valborg! :)

Maria sa...

Martin har också bara hört "Valborg". Intressant...