tisdag 8 juli 2008

Ernst it up!


Jag kan verkligen förstå dem som tycker att han är en sån som går en på nerverna mer än något annat, men jag tillhör inte den skaran. Oftast blir jag bara uppiggad och lätt knasglad över att det finns fler som "inte har alla koppar i skåpet" på det där härligt sunda viset.

Det blir liksom bevisat att jag inte är den enda som är sådär halvt helknäpp... Gränsen mellan geni och idiot är oftast hårfin och att våga närma sig den är modigt! Jag gillar det. Lovordar inte allt han gör, och visst blir det nästan lite to-much-Ernst i Ernst själv ibland men det kan jag leva med.

Någon som däremot inte är vassaste programledarkniven i inredninglådan är nya Ms Sommartorpet.

Minns inte ens vad hon heter men hon går mig på nerverna, på helt fel sätt, allt hon säger och gör blir bara fel-fel-fel á la Brasse och hela programmet blir pinsamt omoget och allmänt misslyckat. Säkert en jättebegåvad och trevlig människa, egentligen, men det funkar bara inte. Särskilt inte i TV...

Hur som helst så blev jag sådär hälsosamt uppiggad efter en dos Ernst och den annars så vedervärdiga gårdagen fick sin briljanta knorr i form av en långpromenad på 80 minuter då jag även han nypa åt mig ett par nära på jordgubbsstora smultron vid vägkanten.

Jag vet att man inte ska plocka smultron längs vägen, det har jag minsann blivit flitigt itutad av min ack så miljöfaromedvetna far men längs den väg jag gick kör ytterst få bilar och de växte inte alldeles inpå vägen och då skiter jag faktiskt i det, så det så! Jag dricker ju varken kaffe eller sprit så jag får i mig rätt lite gift ändå vill jag tro, så lite tungmetallberikade smultron gör mignog bara lite mer normalgiftig invärtes...

Gott var det i alla fall, kvällssolen var underbar, luften klar och humöret på topp. At last!


6 kommentarer:

Lillstrumpa sa...

Jag tål inte Ernst för fem öre, men det går ju att undvika honom i såna fall. Väg-smultron, vilka andra sorter finns det? Jag har aldrig hittat smultron på andra ställen än vid vägen, och jag är då foortfarande någorlunda frisk (även om jag aldrig skulle plocka dem om de växte vid någon högtrafikerad väg).

Maria sa...

Skogssmultron? Lägdkanter... Växer i slänten nere mot lägdan här och på lillberget uppe hos farfar.

Lillstrumpa sa...

Det märks att du är uppvuxen på landet/i skogen och jag i, ehm, tätorten...

Anonym sa...

Isabelle heter hon som är programledare för sommartorpet. Håller med om att det inte alls är lika bra som när Ernst hade det... Har sett typ ett halv program i år. Men iaf, Isabelle har varit med i Äntligen Hemma ett par år... MMmmm, lät gott med smultron!

Maria sa...

SÅ mycket tätort att det inte finns skogsdungar som smultronen kan växa i är det inte i Själevad! Ta en tur längs cykel/gångvägar om det finns några. I Husum fanns det ett jättebra smultronställe vid gångvägen från oss upp till torget. (Back in the days...) Tillräckligt långt ifrån för att inte vem som helst skulle se;)

Lillstrumpa sa...

Eh, jo. Jag har vandrat runt i alla skogsdungar i närheten, och det växer inte smultron i en enda. Bara blåbär och lingon. Det är för mycket sly för smultronen.