torsdag 24 juli 2008

T som i Torsdag, L som i Liv.

Och B som i Bortglömd Blogg...

Oh holy Crocodile vad jag är dålig på att komma mig för att uppdatera...men det är ju så skönt att bara skita i allt! Här är en uppdatering i kortfattad version:

Just nu är jag semesterlat, åkte ner till Stockholm med nattbussen i söndagskväll, kom fram halv sex i måndags morse. Hade aldrig åkt nattbuss så jag hoppade på det som ett experiment, och dessutom ett sätt att hinna äta frukost med Martin innan jobbet. (Hade fått komma hem till en tom lägenhet annars, inte lika kul...) Nu har man alltså provat det med. Till min förvåning var bussen proppfull! Nåväl... Trängsel stör mig mindre på nattbussar, då sover ju ändå de flesta. Värre är det dagtid när man själv vill sova bort tiden men får dras med högljudda fjortisgäng...
Måndagen blev smått märklig. Kände mig bakis (om jag-som-aldrig-ens-varit-full nu kan identifiera mig med den känslan) och allt tog enormt lång tid och var helt sanslöst jobbigt... Vilket kan bero på vädret också. Tryckande värme av värsta sort, oerhört jobbig luft. Åskvärme. Och åskan kom. Med besked, attans vad det small! Det drog förbi rätt fort och lämnade en lättad värld efter sig men den stund det varade vräkte det verkligen ner.
Tisdagen spenderades till största delen på stan. Efter att hurtigt klivit upp vid sju bakades det tre pajer, varav den ena fick slängas för att jag i all hast glömt koka broccolin innan jag petade ner den... (Klant!) Sedan köksbravaderna avklarats sprang jag runt halva stan och fyllde kassarna med reafynd. (Varför klaga över att utbudet är något skralt när det man efter mycket möda hittar är så sjukt billigt? Jeans för 99:-, linnen och trosor för 15:-...mer rea åt folket!) Efter shoppingturen åkte jag hem, åt middag med Martin (en av de lyckade pajerna, med räkor och surimi), bytte om och åkte in till stan igen. En kompis från en av Härnösandskurserna som just släppt sin debut-EP spelade i Kungsträdgården på Lilith Eve. Bra spelning, skön kväll, kul att ses igen! Skön promenad till Slussen sen också...

Innan jag riktigt hunnit landa var det så onsdag och den dagen gick också ruskigt snabbt! Mådde lite halvdåligt under förmiddagen, ont i huvudet och smått illamående. Tycker att jag varit rätt duktig på att dricka, vilket jag annars lätt glömmer, men värmen gjorde nog sitt till...helt sjukt varmt i stan igår! Det blev en mindre runda på stan, dissade skorean, tog en tur i gallerian vid Globen och fyndade strumpor och en t-shirt till Martin, sen fick det vara nog. Vid halv sex kom Martins pappa förbi för att hämta lite virke som Martin hade i källaren och han fick en smoothie och lite middag (den andra lyckade pajen) innan han åkte. Improviserat men trevligt!

Nu är det redan torsdag och jag har inte fått mycket vettigt gjort hittills idag... Städat lite, med betoning på lite, kollat mailen och kollat upp lite praktiska grejer. That's it. Funderar på att ge mig ut i världen en liten tur och kolla upp en intressant grej jag nyss läste om och sen bosätta mig i köket och försöka trolla ihop något roligt till middag. (Pajen fick beröm men jag var måttligt impad själv.) Det ligger förvisso en bortglömd falukorv i kylen men jag är på bak-och-matfixarhumör så den kanske får ligga kvar där...

På det stora hela har jag det väldigt bra, men dagarna går alltför fort!

1 kommentar:

Lillstrumpa sa...

Veckan har flugit förbi för mig också, har inte gjort ett vitten, känns det som. Men lite har jag gjort, jag har skrivit en gnutta, kommit på titel och dessutom lyckats ta mig in till stan i Sahara-värmen för att handla en bok om interpunktion. Brodern din har redan blivit lovad att få låna den. Den är underbar. Länge leve språkpoliser!