tisdag 11 mars 2008

Överraskningsmiddag del 2


Överraskningsmiddagen blev precis som det skulle! (Ser mer ut som en välredd soppa på bilden men det är faktiskt kycklinggryta.) Jasminris, valnötsbröd och cider till och tadaa! Riktigt lyckat. Varken jag eller den jag fick det av har "uppfunnit" receptet så jag tar mig friheten att dela med mig av det:

Indisk gryta

½ kg kyckling
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
1 äpple
1 dl crème fraiche
2 msk tomatpuré
2 msk mango chutney
2 msk Kinesisk soya
2 msk mjöl
1 buljongtärning
5 dl vatten
1 msk curry

Skär köttet i strimlor och bryn i stekpanna (salta och peppra). Lägg åt sidan. Bryn därefter gul och vitlök lätt, gör redning av mjölet och tillsätt vatten, buljongtärning, tomatpuré, mango chutney, curry och soya, samt äpplen i tärningar. Crème fraiche läggs i mot slutet. Låt köttet puttra med.

Skivade bananer och jordnötter serveras till.

Inga kommentarer: