torsdag 21 augusti 2008

Middagstankar, atomer och kvantfysik

Det blev sen middag idag p.g.a. mäklarbesök (föreningen ska sälja en f.d. hyreslägenhet) och kattungekel hos grannen (som hämtat hem en kattunge idag).

På TV:n, Kunskapskanalen närmare bestämt, avhandlades djupa tankar om rymdstrålning, anti-materia, positroner, vakuum och hur man kan ”låna energi från ingenstans”.

Martin: Det här är coolt!
Jag: Det är jobbigt, det förstör min världsbild...
Martin (suckar): Det finns inget plank!*
...
Martin (när programmet var slut): Det är så skönt att det finns människor som tänker på såntdärnt.

Jag förstår hur han menar och vad, jag håller med om det vi diskuterade efteråt men samtidigt inte, jag har ett hatkärleksförhållande till vetenskap. Jag vill veta hur saker hänger ihop, men samtidigt vill jag inte att någon ska förstöra min hemsnickrade fantasi-världsbild. Jag hittar på förklaringar till mig själv och de duger lika bra som de vetenskapliga, för mig.
_________________________________________________________

*Syftar tillbaka på mina tankar kring rymden som jag hade som liten, när jag vägrade acceptera att den var oändlig utan tänkte åka förbi alla upptäckta planeter och en liten bit till (för att astronauterna skulle ha nåt kvar att upptäcka) och sen sätta upp ett plank med texten "Här slutar universum" för att de skulle veta när det var dags att vända om.


Inga kommentarer: