torsdag 16 oktober 2008

Teknisk revolution på datafronten!

Det är en blandning av ångest och barn-på-julafton när man får en sprillans ny teknisk pryl som är sådär ny och fin och supermycket-bättre-än-den-förra. Det är ju så löjligt roligt med nya saker, särskilt när de har nya finesser, men det är också de där nya roliga finesserna som ställer till det... Man måste ju få prakt-eländet att fungera också! Helst trådlöst, vilket ju aldrig fungerar på första försöket. I skrivande stund fungerar precis allt jag gett mig på, förutom just det trådlösa. Det grämer mig, men trots detta är jag helt sjukt nöjd med både skrivar/scanner/kopiatorn och med mig själv.

Husets gamla huvuddator har skött sig ypperligt under åren måste man ändå säga, men just det här med nyinstallationer och annat kunde ju gärna gå lite smidigare. Drivrutina mig hit och nätverka mig dit, alltid är det något... Konfigurera. Uppdatera. Jag har ingen som helst förståelse för annat än plug-and-play och är verkligen inget tekniskt snille men ändå är det jag som får trolla med allt sånt när det skiter sig. Det löser sig oftast till sist och visst har jag väl lärt mig nånting på vägen, men har de andra lärt sig nåt när de aldrig försöker? Nä. Mamma sköter TV/video, brorsan DVD:n, jag dator med tillbehör och pappa...bilen? Punkt. Sällan ger man sig in på någon annans domäner, då ropar man hellre.

När det gäller TV:n är jag helt sjukt vilsen. Det är typ ett halvår sen jag kom på hur man får fram, och bort, text-TV:n. Det säger väl en del? Å andra sidan är det ungefär lika länge sen mamma lärde sig bifoga bilder i mail och pappa kan säkert inte ens öppna sina mail själv så... (Att text-TV är ett stenåldersfenomen hör inte hit!) Gällande videon så kan jag villigt erkänna att jag aldrig någonsin använt timer-funktionen. Vet att den finns, det räcker. Spelar man in något kommer man sig aldrig för att se det, och förresten går det repriser på det mesta.

Nu ska jag sortera mina inskannade tidningsbilder, sen krypa upp i soffan med en kopp te och närmsta katt!

1 kommentar:

Lillstrumpa sa...

Åh, hjälp. Mina föräldrar är också handikappade i email-sammanhang, men öppna mail och bifoga har jag lärt dem. Text-TV är kung, men jag kan inte använda det längre eftersom vi har tappat bort fjärrkontrollen till vår stor-TV och eftersom den EGENTLIGEN inte behövs längre (använder ju bara box-kontrollen) så har vi valt att inte köpa någon ny. Vi har tappat/hett sönder tre stycken nu... (Vet inte hur vi lyckas, de andra TV-apparaterna har kvar sina originalkontroller i fint skick. Timern på inspelning var min bäste vän när jag var tio år yngre, försökte få Showview att fungera (spelar BARA in just det program man vill se) men det ville sig inte.