fredag 31 oktober 2008

Say what?!


Ursäkta mig, jag bara undrar...ska man inte se till att den litteratur man lägger upp som obligatorisk på en universitetskurs finns tillgänglig för studenterna utan att de ska behöva beställa den från utlandet? Följande info fick vi gällande nästa moment:

"På kursen ingår 2 böcker: "Den religiösa människan" (2006 års upplaga) av Geels och Wikström samt "Comprehending Cults" av Dawson. Observera att Lindgrens bok utgått då denna ej är tillgänglig från förlaget ännu. Ifall Dawsons bok är svår att få tag i kan jag rekommendera amazon.co.uk som brukar ha den i lager för snabb leverans.
På kursen ingår också 16 sidor ur en tidigare upplaga av "Den religiösa människan" då dessa utgått ur den senaste upplagan. Dessa sidor är bifogade detta anslag som en pdf-fil."


På de övriga momenten har det också funnits ytterst snålt med böcker tillgängliga via bibliotek, på sin höjd ett tiotal, och då spridda över landet. (Ibland har det funnits fler, men då bara i läsesalar där de ej lånas ut.) På bokhandelsfronten har det dessutom varit ungefär lika klent. En enda bok har jag fått tag på i en fysisk bokhandel och de andra har inte heller var lättåtkomliga ens via nätet. Illa, enligt mig.

2 kommentarer:

Lillstrumpa sa...

Jag vet inte om de ens FÅR gör på det viset. Kurslitteraturen ska finnas lättillgänglig för alla studenter, allra helst i den stad där kursen ges. Men absolut inte från utlandet, det borde du skälla på dem om!

Unknown sa...

Jadu. Jag undrar jag med, kommer i vart fall påtala det i utvärderingen (precis som jag gjorde på första momentet)...