tisdag 13 januari 2009

...doff!

Tänk om man ändå kunde avgöra alla frågor på ett så simpelt lågstadiesätt och sedan skita i att grubbla utan bara nöja sig med svaret...

Idag har jag, min arma optimist, försatt mig själv i klistret. Visst, i grund och botten beror det på ett envist ställningstagande. Jag behöver inte fyra olika etikböcker. Inte köpa, för flera hundralappar stycket. Det finns delar på vår litteraturlista som jag hellre införskaffar till mitt blivande bibliotek och jag tycker inte att det känns allt för tunt på den fronten i dagsläget heller även om jag inte hade just de böcker lärarna plockat ut. Två av dem kunde jag dock få tag i, med lite trixande. De två andra tycks lika sällsynta på Svea rikes bibliotek som skära näckrosor i en ökeneremits herbarium...

Enligt uppgift skulle de dock finnas på Ö-viks studentbibliotek eftersom Umeå universitet bedriver en del utbildningar i stan. Saken undersöktes närmare först idag, tre dagar innan tentan, och böckerna lyste självklart med sin frånvaro. Den ena skulle komma åter den 26:e, den andra skulle ha varit inne men var försenad. Hurra för mig! Här sitter jag med hälften av kurslitteraturen tillgänglig och det är tenta på fredag. Begåvat värre.

Frågan är nu om jag som överambitiös student ska sätta mig på bussen upp till Umeå på fredag morgon och bosätta mig i referensbiblioteket i tolv timmar eller om jag helt enkelt stannar hemma och ser vad jag kan göra med de böcker jag har, hoppas att jag kan komma undan med en komplettering eller helt enkelt en omtenta den 14:e februari. Det sistnämnda alternativet innebär att jag kan låna böckerna på plats när jag är i Umeå för musikkursen nästa vecka.

Bullen, är det moraliskt försvarbart att mer eller mindre skita i tentan och istället sitta hemma och göra färdigt musikuppgifterna?

Det lutar åt det sistnämnda kan jag säga... Den som har något att invända bör tala nu eller för evigt tiga.

4 kommentarer:

Lillstrumpa sa...

Hade det varit jag hade jag åkt upp till Umeå och pluggat på biblioteket (HATAR omtentor). Men jag skulle mycket väl förstå om du skippade tentan för nu och nog musikuppgifterna istället.

Anonym sa...

Stackers dej :-( Jag gillar inte heller hetsen kring att hitta böcker som inte finns tillgängliga. Jag försökte fjärrlåna EN av böckerna, beställde den 4:e december, men tror du den någonsin kom? Icke sa Nicke! Jag fick låna av en kompis och kopiera. Tyvärr har jag ingen snilleblixt om hur jag ska teleportera litteraturen jag har hemma till dig. Men det kommer säkert sådana lösningar - i framtiden. :-/ Hur som helst, du kan ju göra ett försök att skrapa ihop de poäng du kan på tentan... Men undrar hur det förändrar restuppgifternas omfattning? Om det underlättar kanske du ska köra på att göra musikuppgifterna, som du sa. Hur som helst, "hä årnschä" som vä säj jerna opp. :-P

Anonym sa...

Lillstrumpa: Jo... Det är ju inte ens säkert att det räcker när jag inte läst nåt innan.
Sofia: Mja. Får ju skylla mig själv. Utlåning av e-böcker är visst nåt som är på G vid biblioteken, man får väl hoppas utvecklingen skyndar sig... Annars säger jag som du (fast vi har lite mer ô istället för å) ett av mina favorituttryck;)

Anonym sa...

Nä, jag har faktiskt ingen aning... antar att hon bor i hvudstaden, men inge mer... man kanske ska söka henne på facebook?