tisdag 27 januari 2009

Eko-ologiskt?

Utbud och efterfrågan hänger ihop, svårare är det inte. Folk vill ha ekologiskt och nu finns det. Äntligen! För sisådär tio år sen, drygt, handlade pappa bananer på Hemköp i Ö-vik varje gång vi åkte in till stan. Den närmaste kravmärkta bananen fanns alltså tre mil ifrån vårt vanliga Ica och Konsum. Idag har minsta lilla kvartersbutik eko-mjölk och krav-bananer. Det finns eko-kläder, eko-möbler och eko-hus. Efterfrågan styr utbudet, inte bara tvärtom.

Modefaktorn är inte heller att förringa. Krav är rätt. Eko is the new black. Huruvida besluten grundar sig på genuin välvilja gentemot människor och miljö eller inte bekymrar jag mig faktiskt föga om. Visst är det lite patetiskt att se någon packa in sina ekologiska matkassar i stadsjeepen och sedan brumma hemåt men, men... Bättre än ingenting. Förr eller senare löser det sig väl på den punkten också, någonstans måste det ju börja? Minst lika skenhelig är ju för övrigt jag, flitigt flygresande som jag är, så jag ska bara tugga min krav-banan och hålla tyst.

2 kommentarer:

Lillstrumpa sa...

Jag blev väldigt glad när jag upptäckte att de på Konsum (kanske andra ställen också, har inte kollat) nu tar samma pris för eko-mjölk som för vanlig. Finns alltså ingen anledning att inte köpa den. Hurra! Och de säljer dessutom BARA eko-bananer på Konsum.

Maria sa...

Jag tror det skiljer en krona på de flesta ställen härikring, men det kan jag leva med.