måndag 12 januari 2009

"Måndag gör jag ingenting..."

Tack vare fullmånen begränsades min nattsömn till näpna fyra timmar, om man avrundar uppåt. Jag var helt död när jag klev upp och hoppades på en lugn och friktionsfri VFU-tillvaro för att så snart som möjligt få komma hem och stupa i säng.

Väl på skolan lyser dock A-M, min handledare, med sin frånvaro. Under det obligatoriska måndags-morgonmötet står det snart klar att såväl hon som två andra lärare är sjuka. Tyskafröken hade själv fixat en vikarie, men inte franskafröken och inte A-M. Menande, frågande, bedjande blickar kastades åt mitt håll... Jahapp. Så var man franskafröken dagen till ära då!

Tre lektioner franska och en av A-M's mattelektioner fick jag på schemat, 7:ornas musik fick stryka på foten. (De skulle visst starta upp något nytt arbete men det var oklart vad.) Franska var det ja... Jag har inte yttrat en fransk mening sen jag gick ut högstadiet men för all del, tout pour vous mes amis! Det blev till att riva åt sig ett rutigt papper och ett lexikon och trolla ihop ett korsord i all hast, när eleverna löst det körde vi "hänga gubbe". Inte världens mest studieeffektiva lektion kanske men förhoppningsvis var det nån som lärde sig mer än på en håltimme i alla fall.

Mattelektionen var en prövning... Sista timmen är inte trötta tonåringars mest briljanta stund. Vi var faktiskt två lärare ett tag, de är det i den klassen ibland, men vad hjälpte det? När de räknat färdigt ett kapitel i matteboken ska ett diagnostiskt prov göras och detta rättas av läraren som sedan kan se på vilka sidor eleven skall fortsätta, om något behöver repeteras etc. Tyvärr var det en handfull elever som räknat färdigt just diagnosen under sin väntan på rättning hann de med allt ifrån att skjuta sudd, kasta pennor, välta stolar och öppna fönster... När lektionen väl närmade sig sitt slut fick diktatorsfasonerna fritt spelrum och jag såg till att varenda en stod vid sin bänk med stolen uppställd innan någon fick gå. Det var nog den lektionens största bragd...

Dagen blev med andra ord varken lugn eller helt friktionsfri men den gick rätt fort. Jag skulle gärna kunna hoppa in och ta en lektion i vilket ämne som helst bara jag fick göra min egen grej och hade en dag eller två att förbereda mig på... En halvtimme, som nu blev fallet, var i kortaste laget men det gick det med.

Nu ska jag försöka ta tag i mina egna studier! Jag fick ytterligare en uppgift färdig igår men får allt skruva upp tempot lite om jag ska slippa skämmas till veckan...

1 kommentar:

Lillstrumpa sa...

Whew! Låter som en rätt tuff dag. Min var stressig den med, men jag slipper ju lära ut franska. J'aime français, men jag vill inte lära ut det!