torsdag 8 januari 2009

Kors i taket!

Vad gör man med ett gäng ungar på en syslöjdslektion när de ska börja med nya arbeten nästa vecka och alltså inte har något vettigt att ta sig för? Löser korsord så klart!

Repetition av teoretiska kunskaper sitter sällan fel och det finns många ord som inte riktigt rotat sig i en fjärdeklassares vokabulär. Pressarfot, stoppnål och fingerborg t.ex. Själv vill jag minnas att man la namnen på allehanda nya föremål på minnet väldigt omgående men så är tydligen inte fallet med dagens unga. Att stickor hette bara stickor och inte stick-nålar eller stick-pinnar eller nåt helt annat var nog så svårt att minnas, för att inte tala om sprättkniv...


Någon som har tips på bra korsordsprogram att komma med? Jag hade ett en gång men har glömt vad det hette...

3 kommentarer:

Lillstrumpa sa...

Korsordsprogram har jag aldrig använt mig av (eller ens hört talas om), så jag kan inte hjälpa dig där. Däremot kan jag ju en del om syslöjd så om det är något ord DU inte kan, hör av dig! Sprättknivar har jag aldrig i mitt liv hört talas om, här har det bara använts sprättNÅLAR...

Anonym sa...

Det heter sprättkniv. En nål kan man inte sprätta något med, det är ju kniven som sköter sprättandet. (Se wikipedia, sprättkniv finns med men inte sprättnål.)

Lillstrumpa sa...

Jag struntar i vad WIkipedia säger. Jag har aldrig hört det uttryckt förr. Det är en nål med en sylvass kant - ergo sprättnål.