fredag 30 januari 2009

Très gris, très triste...

Veckan som gått har varit riktigt bra men nog är det väl dags för ett par minuter solsken snart? Då kan man gå omkring och låtsas att det är vår... Jag längtar faktiskt till sommaren. På senare år har jag blivit normal på den punkten. Vintern störde mig aldrig förut, på den tiden den var vit och vintrig, men det här gråtrista... Ifjol blev det ingen riktig vinter, någonsin. Inte i Stockholm i alla fall. Det passade mig perfekt!

I slutet av februari var det som det brukar vara kring slutet av april, enligt mitt norrlandsprogrammerade sinne i alla fall. Sommaren blev väldigt lång och det var åh så skönt... Att den började tidigt alltså. I slutet av augusti och början av september ska man inte bli genomstekt av att sitta på balkongen, då sa norrlandstermostaten ifrån... Behaglig värme och behagligt ljus tack. Sommarnattsljus, som alls inte finns här nere. Det är det sämsta med syd-somrarna... Just nu är det som sagt knappt ljust ens dagtid men det löser sig väl. Hoppas våren behagar anlända tidigt i år också. Gråslaskigt vårvelande är det värsta jag vet...

2 kommentarer:

Lillstrumpa sa...

Sommaren förstår jag att du längtar efter men våren? Du som alltid brukar förbanna våren och dess sol... Förstår att det är trist med grått väder. Här uppe är det ganska fint. Himlen är visserligen grå men snön lyser så fint att man inte tänker på det.

Maria sa...

När det smäller till och plötsligt blir toksoligt är det hemskt... Lagom sol, torr mark, behaglig temperatur, tummen upp!