onsdag 10 december 2008

I väntans tider, del 2

IKEA-killarna kom, bar in och försvann. Tog det fem minuter så var det inte mer... Dessvärre kunde jag, efter ungefär sex minuter, konstatera att bäddmadrassen behagar lysa med sin frånvaro. Sängar, sängben, skrivbordsskiva, skrivborsben, golvskydd att ha under skrivbordsstolen, köksstolar, bokhylla, byrå...rubbet är med förutom bäddmadrassen!

Tack och lov har Martin snokat rätt på IKEA's mest svåråtkomliga supportvrå (som vi noga prickat in på web-skattkartan) så det blev till att chatta och sedan ringa samtal... Telefonkö-samtal. Knappa-si och knappa-så och din-plats-i-kön-är... Sånt ger mig en klump i magen.

All form av support/kundtjänstkontakteri är en pina! Jag har ett ärende. Jag vill ha hjälp med något jag har självklar rätt att få hjälp med. Den hjälp jag får är sällan det självklara hjälp jag skulle föredra och oftast bokstavligt efterfrågar utan det kommer nästan alltid "självklara" men dåliga förslag från andra änden av tråden som leder till att jag måste vara ytterst krånglig för att få den hjälp eller de svar jag först var ute efter. Inte sällan hamnar man mentalt upptryckt i ett hörn där "Tack, hejdå!" är det enda replikalternativet. Sen sitter man med luren i handen och tänker "Vad f-n..."

Allt ifrån tandläkare som vill att man ska ta tidigaste morgontiden, läkare som vill att man ska komma idag när man vill ha en tid om en vecka eller återkomma efter helgen när man vill ha en akuttid till supportfolk som vill få det till att man själv gjort fel/har ansvar för att lösa problemet är en plåga. Jag är sämst på sånt här, och jag vet att jag inte är ensam... Mamma har däremot världens talang för det och skulle kunna få den mest hårdnackade telefonist att falla på knä men den egenskapen har jag dessvärre inte ärvt. Kvinnan jag pratade med försökte kontakta Bröderna Blixt men det lyckades inte just då så hon skulle återkomma under dagen. Antingen kommer de förbi med madrassen eller så blir det nybeställning. Eller nåt sånt, hur det nu var... Fortsättning följer.

Inga kommentarer: