tisdag 24 februari 2009

Amor vincit omnia, grattis Victoria!

Spikat och klart, nästa försommar blir det kungligt bröllop! Victoria får sin Daniel tillsist, åh så härligt med lyckliga slut!*

När jag först hörde nyheterna på TV imorse tänkte jag att "Men vad f-n... Har till och med TV nappat på ryktena nu?" men nån timme senare var jag ganska säker. Det var mycket som talade för 2010... (Jag som älskar symbolik köpte t.ex. det här med att Bernadotte-släkten firar 200 år i Sverige nästa år.)

Melodifestivalen kan slänga sig i väggen, nästa års folkliga spektakel blir ett kungligt bröllop!

Ja, jag är rojalist. På nåt vis. Det är både omodernt och odemokratiskt men någon sentimental del av mig tycker att det är fint... Samma del som tycker att skolavslutningar med fördel kan hållas i kyrkan gissar jag. Den del som aldrig riktigt kan acceptera pocketboken så länge det finns inbundna, den nostalgiska delen som sätter värde på traditioner för traditionens egen skull.

Än en gång grattis Victoria, du är inte bara ett levande kulturarv utan en ytterst modern blivande drottning som satt en feministisk knorr på den gamla askungesagan!

______________________________________

*Inte för att det är något som är slut i och med ett bröllop, men det är ju i alla fall en milstolpe som heter duga. Särskilt om man är kronprinsessa och inte bara kan ta sitt pick och pack och bli sambo hur som helst...

2 kommentarer:

Lillstrumpa sa...

Haha! Jag tänkte detsamma; jag var på affären och såg Expressens löpsedel men tänkte att det var samma som de alltid kör med. Men sen när jag stod och bakade semlor pratade de om det på radion, då höll jag få spunk, jag tycker det är svindrygt med folks besatthet av hur/när/vem hon ska gifta sig med så jag trodde de fått hybris. Men sen såg jag på TV-nyheterna när kungen, drottningen, Vickan och D. satt vackert och pratade så då... Kul för dem. Och jag håller helt med dig angående monarki/skolavslutningar/inbundna böcker. Jag gillar det. Däremot tycker jag att de kanske har det lite för väl ställt ibland (för högt apanage).

Anonym sa...

Jag trodde inte heller riktigt på det första gången jag hörde det i morse. Men ju längre förmiddagne gick så.
Jättekul med kungligt bröllop nästa år!!