lördag 28 februari 2009

Jungfru Maria, en av alla oss...

Den mest kända kvinnan av alla oss som bär namnet, som för övrigt är den kristna världens vanligaste* kvinnonamn.

Före reformationen var det dock ingen som fick det namnet i Sverige, av hänsyn till ovan nämnda kvinna. Men det var då det, sen brakade det lös...

Idag hade vi i vart fall namnsdag allihop, stort grattis till oss!

Jag har fått världens härligaste namnsdagsmassage av Martin och lagat en riktigt god namnsdagsmiddag till oss båda så värre dagar har världen skådat... Särskilt speciellt är det inte, men jag trivs med mitt namn.
________________________________________

*Ask me, vi var fyra Marior i min klass på gymnasiet!

2 kommentarer:

Lillstrumpa sa...

Det är inte namet som gör en person speciellt, det är personen som gör namnet speciellt! (Och du är min favorit-Maria i hela världen.) Förutom de tre förnamnsmariorna fanns dessutom minst tre smo hade det som andranamn... Och undertecknad bor ju dessutom på en ganska bra väg...

Lina sa...

jag som inte ens har namnsdag brukar glömma andras namnsdagar...bra att då bli påminnd så att jag får chans att gratta: grattis på namnsdagen :)