tisdag 24 februari 2009

Bibliotekskortsmysteriet

Jag undrar varför lånekorten alls finns, som fysiska kort.

Ofta kan man ange sitt personnummer om man glömt lånekortet hemma och man dessutom knappa in det själv i självlånedisken och behöver inte ens besvära någon bibliotekarie.

Kan de inte registrera ens körkort så att man kan dra streckkoden på det eller helt enkelt skippa korten om det nu går lika bra att bara knappa in sitt personnummer?

Detsamma kunde ju gälla alla dessa medlemskort man har i allt från butiker till föreningar... Registrera personnumret, som man ju ändå måste uppge när man vill gå med, och låt det räcka! Sen kan man gå in och kolla på nätet om man glömt var man är medlem och inte o.s.v. Det känns väldigt förlegat med en massa plastkort i dagens miljömedvetna samhälle. Själv har jag sex olika lånekort, bara till bibliotek här i Stockholmstrakten. Och ett till Härnösand, Umeå, Örnsköldsvik...

4 kommentarer:

Lillstrumpa sa...

SEX lånekort i Stockholm? Jag trodde man kunde ha ett för hela staden! Har de inte samverkan? Jag har tre lånekort. Ö-vik, Umeå och universitetet (men varför jag har kvar det vette sjutton, har kopiatorkorten också; de har jag kopior kvar på, men när ska jag använda upp dem?). Nu har de dock gjort om utlåningen på stadsbiblioteket här igen, har du sett det? Nu är det bara såna "låna själv" saker, och man måste stoppa in kortet i maskinen, knappa in sin PIN-kod (som om jag skulle kommit ihåg den!) och sedan lägga böckerna mitt på "bordet". Rätt smidigt, men jag tyckte de gamla maskinerna fungerade bra också. Varför PIN-kod på lånekortet? Brukar folk stjäla dem och låna böcker i andras namn, eller?

Maria sa...

Olika kommuner, Botkyrka, Jakobsberg etc. Man väljer väl pinkod själv? Jag tar de fyra sista, enklast så...

Lillstrumpa sa...

Jo, det får man ju, såklart. Men jag har inte använt den koden på två år. Förut var det bara när man gjorde något på nätet (låna om eller reservera) som den behövdes. Så jag fick en ny, tog samma som jag har på telefonen.

Lina sa...

jag håller med!! alla kort¨på personnumret!! tänk att på hemköp kan man göra så :D fast hemköp i nyköping tittade på mig som om jag var knäpp när jag undrade om de kunde göra så---tacka vet jag hemköp i rondellen!! ack, att vi inte får finnas kvar länge till...oj, svammel....SLOPA LÅNEKORTEN!