tisdag 11 november 2008

Nostalgi till tårögdhetens gräns...

Världens berg med låtklipp från den svunna barndomens kasettbandsera! Åååh...tack du!

Det är nog 15-20 år sen jag hörde dem sist, men jag minns dem ju än. Inte helt ordagrant men refrängen och vissa strofer...
Vissa dumroliga saker som det här hade jag helt glömt tills nu när jag hör det men annat sitter kvar. Undra varför? Vilka fantastiska låtar, helt underbara i sin enkelhet! (Enkla som i genialiskt otillkrånglade alltså, inte enkla som i simpla.) Coola och riktiga sådär som barn vill att låtar ska vara är de ju också. Barn kräfva riktiga grejer! Kvalitet. Lite undervisande och sunt politiska också, helt i "den gamla goda tidens anda", sånna barnlåtar görs nog inte längre... Suck. Nu blir jag på småbarnshumör, åh för att sjunga med förskolebarn! Visst går allt möjligt skräp hem också, men vilka låtar är det man minns i 20 år? Just det...

Är det fler än jag som känner igen sig? Vilka låtar minns ni i så fall?

Jag måste bara lista några favoriter som jag inte nämnt än:
Nu ska jag bli tillräckligt vuxen för att gå ner i tvättstugan, jag lovar! Tillräckligt... Denna blivande musiklärare blir nog aldrig riktigt vuxen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

visst är han bara helt underbar?

*sjunger* här vare hi och här vare hå och här vare glada älgar :)

Anonym sa...

Min granne hade de där banden när jag var liten så jag fick låna och "spela av". Pappa tyckte minst lika mycket om dem så de spelades flitigt:)

Lillstrumpa sa...

Av de du skrev om själv är jag bara bekant med Kalle Svan, Hacka hål och Älgarna demonstrerar, varav den sista var från musikundervisningen i mellan- och högstadiet. De två första, tillsammans med ett gäng andra (Mormor, Sagan om Stefan, Hur ska jag göra för att komma över vägen, Kristina Kantarell, Auktionsvisan, Kattkungens sång, Jag vill höra sånger, Harrys hare) är alla väldigt bekanta, förmodligen från "Kul i bilen" eller liknande. "Kristina Kantarell" sjunger barnen i skolan (gissa varför!). Du får gärna komma på studiebesök om du vill, vi sjunger många mysiga sånger.