måndag 3 november 2008

Och ett glas till bebisen...

Jag kan bara hålla med. Hur svårt kan det vara? Och vem har någon som helst glädje av att veta var gränsen går? Det är samma nöje som att stå kvar på motorvägen så länge det går för att sen slänga sig i diket i sist-sist-sista sekunden. Det finns trottoarer. Håll er till dem, det är faktiskt inte så j-a svårt...

Att jaga adrenalinkickar för egen del må vara en sak. Hoppa gärna bungyjump, innan du blir förälder. Som förälder har jag svårt att se motiv till varför man inte ska välja bort allt som kan innebära en onödigt stor risk. Man har faktiskt inte bara sig själv att tänka på längre. Visst ska man få leva sitt liv även som förälder, men det känns faktiskt rimligt att begära att man i möjligaste mån bör undvika att utsätta sitt barn för risker. Risken att bli alkoholskadad eller föräldralös till exempel. Det är ju faktiskt, oftast, så lätt att låta bli.

1 kommentar:

Lillstrumpa sa...

Du skulle hört diskussionen när jag var i London. Där försökte jag hävda min ståndpunkt att kvinnor aldrig ska dricka en enda droppe alkohol när de är gravida, men fick motstånd. De hävdade att många läkare säger att man ska dricka öl (inga gigantiska mängder, men ett glas eller så om dagen!) för att det är bra på något sätt (minns inte varför). Jag höll på att svimmma.