tisdag 18 november 2008

Vinter?

Är det vinter nu? Jag känner mig benägen att fastslå att vintern inte börjar förrän i december, formellt sett. I praktiken är det ju sällan mer än förvinter ens i december, först efter nyår brukar det ju komma ordentligt med snö nuförtiden, så när börjar vintern egentligen?

I förrgår kväll, i söndags, var första gången i år jag kände att attans så kallt det är! Småkallt och snålblåsigt har det väl varit till och från men inte sådär råkallt att det riktigt biter i fingrarna... Min tunna, ofodrade höstkavaj i bomullstwill har räckt gott ända tills nu. Igår sydde jag, vis av söndagen, fast knapparna på vinterjackan och invigde den men då tyckte jag nästan att den var väl varm. Inte vinter. Inte än. På balkongen hänger balkonglådorna med ljung och lavendel. Inte särskilt vintrigt det heller...

4 kommentarer:

Lillstrumpa sa...

Excuse me? NÄR har det någonsin INTE varit vinter i november eller till och med oktober? (Undantaget de senaste åren då det varit sjukt konstigt väder. Snön och kylan brukar ju komma i mitten-slutet av oktober = vinter.

Anonym sa...

Innan snön har kommit kan det per definition inte vara vinter. Årtidsmässigt är det ju ändå det, rent formellt, men när det klimatmässigt inte känns som annat än höst så är det om inte höst så ovinter...

Lillstrumpa sa...

Det är vinter även om det inte är snö. Det är kylan som är vinter, inte snön.

Anonym sa...

Det är ju inte kallt heller! Inte ett dugg... Vinterkyla är åtminstone stadiga minusgrader.